Ibland känns det som att jag har ett berg av saker att slutföra. Det kan vara allt från oavslutade virkningar till böcker jag borde läsa, för att inte tala om alla idéer jag vill förverkliga. Det är lätt att glömma bort allt som faktiskt färdigställs och bockas av! Den här bloggen får bli min minneshjälp. Välkommen!

måndag 1 mars 2010

Yes, we candy!

Åh, så många käppar som verkar hamna i mina hjul nuförtiden! Får peppa mig med en leende plåtask. Teodor hävdar att bilden föreställer pappa, och jag, kontrollfreaket, försöker lära honom att det är Barack. Den här diskussionen har vi varje morgon när jag bär honom förbi hyllan där Barack står. Teodor tar asken och säger "Pappa!", och jag säger glatt "Barack!!", Teo "Bajak!", jag "O-BA-MA!", Teo "Obaa, Pappa!". "Whatever" kanske jag muttrar då. 

Idag behövde jag en sån här festlig dricka för att komma i balans och skriva klart litteraturstudien för min uppsats. Saken är, att ämnet (hur styrelsetillsättningen går till i svenska bolagsstyrelser med avseende på kön) är fruktansvärt engagerande, men jag bara önskar att jag kunde få tillbaks den där veckan som försvann för två veckor sedan. Jag ältar liksom det där på ett okonstruktivt sätt och förlorar nog en del energi på det som jag annars hade kunnat lägga på till exempel uppsatsen. För att inte tala om virkningen!
Den går extremt långsamt framåt, alltså min Starling Handbag. Vad som hänt är att jag fått repa upp jättemycket flera gånger. Sedan bestämde jag mig för att göra som Futuregirl och markera maskor med snygga, färgade gem. Jag markerar var 20:e maska, och har på så vis lyckats undvika att göra konstiga fel. Det finns en liten instruktion här där Futuregirl visar hur man böjer till gemen på ett sätt så att de lämpar sig perfekt som "stitch markers", vad det nu heter på svenska. Nu har jag gjort klart sidorna, och försöker komma igång med handtagen. Vilket kanske är en piece of cake, men självklart används här en specialmaska, foundation single crochet, som innebär att man virkar luftmaskor och fasta maskor samtidigt ungefär. Blir mycket snyggare än att börja med en sträng luftmaskor som sedan alltid drar ihop hela arbetet på ett osnyggt sätt. I vilket fall som helst tycker jag inte det är helt intuitivt hur jag ska virka dessa maskor, utan måste kolla på instruktionerna medan jag virkar. Och då är det rätt bra om man inte har ett gäng uppmärksamhetskrävande familjemedlemmar vid sin sida just då. Men visst ser det OK ut? Jag föreställer mig att jag ska fodra väskan med svart filt (för stabilitet, fick idén av någon annan Starlingvirkare på flickr tror jag) och sedan det svarta tyget med vita prickar jag hittade i Älvsjö förra söndagen. Sen måste jag ju dekorera utsidan på nåt snajdigt sätt också. 


I morgon - syjunta!! Då ska jag minsann få något gjort, och ha trevligt på kuppen! 

4 kommentarer:

Bobo/Rumba de kransen sa...

Det blir snyggt med prickigt foder. Det finns kraftigt mellanlägg som du kan ha mellan om du inte vill använda filt.

Vi ses på juntan ikväll, jag kommer i alla fall!

Bobo/Rumba de kransen sa...

I brist på juntan har du en utmaning att hämta hos mig!

Anonym sa...

Hittade hit via Bobos blogg. Du skriver både intressant och roligt...det var så längesedan jag hörde ordet "snajdigt" så jag var tvungen att skratta till. Coolt! /petra.h

Bernadette/Finally Teatime sa...

Bobo: tack för tips och utmaning!
Petra: kul att du hittat hit! Vilken fin blogg du har!