Ibland känns det som att jag har ett berg av saker att slutföra. Det kan vara allt från oavslutade virkningar till böcker jag borde läsa, för att inte tala om alla idéer jag vill förverkliga. Det är lätt att glömma bort allt som faktiskt färdigställs och bockas av! Den här bloggen får bli min minneshjälp. Välkommen!

torsdag 4 mars 2010

Mycket ska man virka innan... fingrarna ramlar av eller nåt

Älskar virkböcker! Den till vänster fick jag i namnsdagspresent av mina föräldrar. Jättefina mönster, även stickmönster. Så det betyder väl att jag ska sticka nåt framöver. Den till höger har jag just lånat på biblan. Den är extremt eftertraktad på Tradera, kolla bara... Och jag förstår varför. Färgbilder rakt igenom, jätteutförliga beskrivningar. Den måste man väl bara ha någon gång.
Och så har det hänt lite på Starling-fronten. Nu är själva virkningen klar. Ser helt OK ut, men lite mindre än förväntat. 
Sen har jag återigen inspirerats av Futuregirl. Någonstans såg jag att hon virkat ett gäng olika små provbitar på olika mönster, eller om hon testade olika garner eller så. Jag kommer ihåg att jag höll på en hel del med sånt när jag lärde mig virkning och stickning på nytt för några år sen. Men då kändes det mest som en tråkig transportsträcka innan man kunde göra något riktigt. Nu har jag insett att det kan vara roligt i sig! Här har jag virkat några varv på ett mönster ur en av mina nya japanska böcker. Jag använder ett tunt garn och en med mina mått mätt tunn nål - 2,5 mm. Ganska kul!
Men det är inte allt. Jag har länge tänkt att jag ska virka något till min farmor, Greta. Hon har virkat så himla mycket i sitt liv, och gett mig sina stick- och virknålar, en massa garn, böcker, och inspiration så klart. Nu har hon inte virkat på länge, och hon har fått flytta till ett servicehem. En liten virkad prinsessbakelse hoppas jag kan göra henne lite glad. Jag vet faktiskt inte om det är virkning eller kafferep som ligger etta på hennes lista, men jag tror hon uppskattar kombon!

3 kommentarer:

h/saltaste bönan sa...

Älskar den svarta väskan - skitsnygg!

bani sa...

Fy för den lede sicken snygg väska!

Bernadette/Finally Teatime sa...

Tackar o bockar!