Ibland känns det som att jag har ett berg av saker att slutföra. Det kan vara allt från oavslutade virkningar till böcker jag borde läsa, för att inte tala om alla idéer jag vill förverkliga. Det är lätt att glömma bort allt som faktiskt färdigställs och bockas av! Den här bloggen får bli min minneshjälp. Välkommen!

tisdag 9 mars 2010

Gäst hos virkligheten

Idag hade jag ynnesten att få delta i en virkjunta! Jag blev inbjuden av Blogger Queen, och det var mycket trevligt. Jag höll på med min prinsessbakelse som mest ser ut som en prinsesspannkaka än så länge, men vi enades om att det bara kommer att leda till att den blir extra verklighetstrogen när den stuffas. Jag hade på nåt sätt fått för mig att det var strictly virknizz som gällde på den här juntan, men en av deltagarna hade med sig sitt coola broderi!
Jag hade också kunnat ta med mitt broderi, det hade varit roligare... men å andra sidan vill jag bli klar med prinsessbakelsen. Såja.
Broderiet ska så småningon sys fast på min Starling-väska. En liten teaser:




Jag broderar på svart filt med hjälp av stramalj. Har aldrig gjort det förut, men det är en riktig lifesaver för en snebrodös som jag. Lite pilligt att få loss trådarna bara, men det funkar.
Två av juntatjejerna håller på med varsitt mycket stiligt projekt involverandes mormorsrutor. Ska inte säga mer, för de kanske vill vara hemliga. Men i vilket fall som helst pratade vi om att virka halva mormorsrutor, och jag kunde inte släppa tanken på att det borde gå att göra rätt enkelt. Så jag testade det när jag kom hem, och det blev såhär:



Gjorde inte klart den, men principen är ju densamma oavsett antal varv. Men det kanske inte var såhär ni menade? Vi pratade också lite om huruvida man är en påbörjare eller en avslutare. Jag KAN avsluta. Jag ÄR inte rädd.


*Tillägg* Om det var en halv ruta PÅ SNEDDEN som åsyftades finns denna video att konsultera på dutub.

5 kommentarer:

Bobo/Rumba de kransen sa...

Diggar broderiet och mitt nya smeknamn. Undrar dock om man inte menar halva mormorsrutor åt andra hållet? På snedden liksom? Och så hoppas jag att du hälsar på juntan fler gånger?

Bernadette/Finally Teatime sa...

Halva på snedden finns en triljard beskrivningar på här på internet. Men hursomhelst går det att göra rutor som inte är hela. Jag hälsar gärna på igen, Queenie!

ML@daffodill daze sa...

Tack för tipsen! Precis en sådan halv vill jag göra. Hoppas vi ses igen!

Bernadette/Finally Teatime sa...

Det hoppas jag med, Malou! Vilken halva var det, den raka eller den sneda?

sara sa...

gillar, gillar jättemycket