Ibland känns det som att jag har ett berg av saker att slutföra. Det kan vara allt från oavslutade virkningar till böcker jag borde läsa, för att inte tala om alla idéer jag vill förverkliga. Det är lätt att glömma bort allt som faktiskt färdigställs och bockas av! Den här bloggen får bli min minneshjälp. Välkommen!

onsdag 28 juli 2010

Här ska skåpet stå!

Och däri ska virkgrejerna ligga. Skåpet kommer ifrån min farmors hus som nu är sålt. Det här fina vitrinskåpet stod i hennes kök, fullt med glas, porslin och liknande. Nu när jag tagit över det tyckte jag att det känns passande att förvara garn, virknålar, böcker och andra tillbehör i det med tanke på att farmor är en riktig virkmästarinna. Dessutom kommer ju mycket av grejerna från henne! Om farmor haft internet hade jag bett henne surfa in här, jag tror hon skulle tycka det var kul. 

På en av hyllorna ligger mina pågående projekt:
1. Starlingväskan - har nu fått ett foder, men är ännu inte dekorerad.
2. Chmanelkoftan - på gång att avsluta den första armen (bak- och framstycke färdiga)
3. Teodors randiga gröna tröja - bak- och framstycke så gott som klara
4. Dolores tröja i gallermönster. Skulle varit klar med både  bak- och fram idag, om jag inte gjort en tabbe nånstans i början av framstycket... Aaah, när jag bytte till nytt nystan lyckades jag hoppa över en luftmaskbåge, och det uppenbarade sig inte förrän jag skulle göra ett av de sista momenten uppe vid halsringningen.

Dagens lärdom är att kontrollera regelbundet, till exempel att räkna antalet maskor vart tionde varv och markera om antalet stämmer.
Som tur var gick det snabbt att göra om - första gången tar alltid längre tid. Men jag är lite förvånad att jag fortfarande gör såna här misstag, det händer lite väl ofta... Nä, nu ger jag mig på tröjan igen, som ackompanjemang till Sopranos.

3 kommentarer:

Bobo/Rumba de kransen sa...

Å så mycket roligare det blir att pyssla med ett sånt vackert skåp. Ser fram emot uppdateringar av alla dina påbörjade projekt, som verkar bli klara ungefär samtidigt?

Bernadette/Finally Teatime sa...

Haha, är det inte ett fantastiskt sammanträffande att mina projekt är oklara samtidigt i alla fall? Lovar att blogga om och när de blir klara!

h/saltaste bönan sa...

vad virkar du av garnerna på konerna? har sett såna på loppis och varit sugen för att de är så snygga, men så har jag blivit osäker på vad jag ska göra med dem. Jag är omåttligt förtjust i ditt skåp. Behöver verkligen ett liknande. Och en bobonoir förstås. Såg att du frågade om sockerstärkning. Jag använder denna tuten: http://skaparstigen.blogspot.com/2008/10/sockerstrkning.html