Ibland känns det som att jag har ett berg av saker att slutföra. Det kan vara allt från oavslutade virkningar till böcker jag borde läsa, för att inte tala om alla idéer jag vill förverkliga. Det är lätt att glömma bort allt som faktiskt färdigställs och bockas av! Den här bloggen får bli min minneshjälp. Välkommen!

söndag 18 juli 2010

Pensionat Paradiset

Innan vi åkte till landet köpte jag en ny virkbok på rea på Ica Maxi. Den innehåller virkmönster för barn, något jag verkligen har saknat! Barnen fick välja var sin tröja ur boken, och jag grävde fram garn ur gömmorna. Teodors tröja virkas av gröna vintagegarner - mörkgrön merceriserad bomull från en antikaffär i stan och ärtgrön merceriserad bomull från Myrorna i Skärholmen.Till Dolores tröja blev det garnet jag hittat billigt på leksaksaffären - merceriserat vitt bomullsgarn.

Min virkstrategi är: ett stycke i taget på vardera tröja. Så jag satte igång med bakstycket på Teodors tröja, och då och då fick jag en stund för mig själv med tekopp och sjöutsikt.





Efter 10 dagar på pensionat Paradiset (som min svärfars ena farbror tydligen brukade kalla det) kan jag faktiskt stoltsera med två färdiga bakstycken samt ett påbörjat framstycke på Teodors tröja.









Nu har vi bytt bredbandsbrist mot syrebrist, och det har väl sin charm, det också. Men det smäller ganska högt att höra gökar, näktergalningar, en korpfamilj, tranor och lommar, att dagligen besöka en groda i sin håla vid husgaveln, att se nygrävda grävlinggropar, älgar och andra väsen utan att ens lämna ägorna. En kväll hörde vi ett ylande vid midnatt, och tänkte att det kunde vara varg. Nästa kväll hörde vi det igen, men då lät det nog ändå lite mer som en fågel, och låt säga att det var en uggla. Lite mindre coolt, men desto mer betryggande. 

2 kommentarer:

h/saltaste bönan sa...

Den ska jag kolla upp. Snygg grön combo. Sån skulle jag vilja ha själv.

Bobo/Rumba de kransen sa...

Vilket paradis och ser fram emot slutresultaten sen.