Ibland känns det som att jag har ett berg av saker att slutföra. Det kan vara allt från oavslutade virkningar till böcker jag borde läsa, för att inte tala om alla idéer jag vill förverkliga. Det är lätt att glömma bort allt som faktiskt färdigställs och bockas av! Den här bloggen får bli min minneshjälp. Välkommen!

lördag 17 april 2010

I stället för panik: en virkning?


Jag borde egentligen anlita en coach/sekreterare/slav som håller mig flytande resten av terminen, ser till att mina diverse åtaganden portioneras ut enligt ett lämpligt schema och sedan belönar mig med en stunds rekreation här och där. Läs: virkning. Som det är nu tror jag hela tiden att inget blir gjort, vilket ger en viss känsla av panik. Och jag tror (felaktigt kanske) att om jag satte mig ner och virkade skulle ännu mindre bli gjort, men i själva verket kanske ekvationen skulle lösas om jag fick lite sinnesfrid?
Men jag har ändå inte varit overksam - jag har tagit sticklingar av mina Mårbackapelargoner, och nu trängs de i vårt soliga köksfönster. Några har redan knoppats och kommer att blomma när som helst!














Vad gäller garnrelaterad verksamhet har jag hållit på och nystat en gigantisk härva som jag köpte på Syfestivalen i Älvsjö härom månaden, och tar man en aldrig så liten paus i nystandet kan man hoppa upp och sätta sig på att härvan kommer att trassla sig. Vilket den gjorde i detta fall. Så därför tog det ganska lång tid att få klart  alltihop, men nu har jag ett enormt nystan att omvandla till en halsduk till Lars medelst virkning eller kanske stickning! Det är ett härligt estniskt ullgarn som växlar färg mellan senapsgult, mossgrönt, brunt och mörkrött.  Och jag vet inte om jag inbillar mig, men det känns faktiskt som att det finns lanolin kvar på garnet, för det var lite behagligt smörjande att hålla på med det! Ca 200 gram väger åbäket.

Slutligen har jag faktiskt också avslutat broderidelen på min Starlingväska, så nu återstår att fodra den och att göra the final touch på utsidan. Jag önskar den vore klar redan nu så att jag kunde gå omkring och signalera mitt sinnestillstånd med den, men jag får nöja mig med att visa upp den i cyberspace.
Som tur är finns det andra i familjen som lever ut sin kreativitet till 100 %, Dolores (snart 5 år) sitter och ritar exakt hela tiden, ändå tycker hon att hon inte får rita tillräckligt mycket. Hon hittar på nya  motiv som hon ritar tills hon testat alla tänkbara varianter, sen börjar hon med nåt nytt. I påskas hittade hon på några Musse Pigg-liknande figurer (fast de var björnar), och hon ritade dem i par - först två med kjol och efter ett tag en med kjol och en med byxor. Efter ett tag fick de sällskap av en katt, och sen förvandlades de till människor -  ibland kungliga, ibland ofrälse. Även där gick det från två (troligtvis) kvinnliga figurer till (troligtvis) en av varje. Åter med katt. Notera den lilla runda grejen med cirklar i och typ öron på. Den är också ett stående inslag på många av teckningarna. Det är "Tinges". Say what????

6 kommentarer:

Bobo/Rumba de kransen sa...

Jag älskar väskan och antar att ni brukar titta på "Musses klubbhus"? Du Tingest....

bani sa...

Aaaaahhhh. Såg kidsen på stan idag med farmor och farfar, det var kul!

Bernadette/Finally Teatime sa...

Bobo: äkta Sherlock. Låter som rimlig förklaring! Siobhan: Vad gjorde de? Var de artiga? (barnen alltså)

h/saltaste bönan sa...

Snyggt pimpat!

Anonym sa...

He,he...vilket bra citat. Trevlig blogg du har!

Bernadette/Finally Teatime sa...

Tack Hanna och Riot! :-)